Zelforganisatie in de logistiek: de klant bepaalt

Square Feet en MP Objects speelden ook vóór het IPC al met ideeën voor samenwerking. Toen Joost Fontein van Square Feet 'via via' hoorde over de IPC-subsidieaanvraag van Stichting Zelforganisatie, kregen deze plannen concretere vorm.

"Ik moet zeggen dat ik het begrip 'zelforganisatie' toen nog niet zo helder voor ogen had. Het is nogal een vaag, abstract principe. We moesten ons eerst afvragen: 'doen wij het zo?'. Uiteindelijk bleken in ons project de meeste kernbegrippen van zelforganisatie al terug te komen," vertelt Fontein. 

Het project van de twee bedrijven draait om het maken van afspraken in de logistiek; met name bij thuisbezorging van producten. Daarbij gaat het om onderhandeling tussen de de transporteur en de ontvanger: de klant wil graag een bezorgtijd kiezen, de transporteur is op zoek naar de meest efficiënte route. Innovatieve software moet ervoor zorgen dat ze allebei krijgen wat ze willen. Bijvoorbeeld door het tijdstip dat voor de leverancier goed uitkomt, goedkoper te maken.

"Ons eerste algoritme bleek niet te werken. Zo kwamen we uit bij zelflerende software; algoritmes die zich verrijken met historische data. Zo liep het project uiteindelijk veel meer in de richting van zelforganisatie dan ik had kunnen bedenken."

De technische aanpak mag dan veranderd zijn tijdens de uitvoering van het project, het doel is nog steeds duidelijk. "De aanpak richting de klant is nog steeds hetzelfde. Het maakt de klant niet uit hoe het werkt. Wat ze willen is zelf een bezorgtijd kiezen, dat afspraken worden nagekomen, en dat er wordt gecommuniceerd als dat niet zo is."

Hoewel het IPC nu is afgelopen, gaan MP Objects en Square Feet nog even door met de samenwerking. Het platform is bijna af, Fontein hoopt binnenkort een prototype te kunnen testen bij een retailer waarnee de bedrijven samenwerken. Die retailer is ook geïnteresseerd in het toepassen van het systeem. "Ze zien de meerwaarde ervan zeker in."

Fontein heeft gemerkt dat de ideeën achter zelforganisatie wel aanspreken bij bedrijven. "Doordat ik uitlegde wat ik via de Stichting geleerd heb, maakte ik wel een klik. Maar dan praat ik over de principes die eronder liggen -zelflerend vermogen, zelf keuzes maken, het continue proces-, zonder de term 'zelforganisatie' te noemen.  Daar ligt volgens mij nog wel een uitdaging voor de Stichting: het begrijpbaar maken van dat moeilijke, abstracte begrip."